OLYMPIA MOTIONSCENTER

Fitness og Vægttræning for alle!

Med mere end 40 år på bagen er Olympia Motionscenter Fredericia's ældste, hyggeligste og mest erfarne motionscenter i klassisk old-school stil, placeret lige midt i Fredericia centrum.

Er du seriøs med din træning og træt af de kommercielle overfyldte centre, eller vil du bare gerne træne lidt fitness engang imellem for at holde formen, så kom og prøv os.

Alle er velkomne, motionister, sportsfolk, pensionister, amatører, professionelle, begyndere og øvede.

Altid gratis oprettelse og ingen skjulte gebyrer eller bindinger.

check-mark-gif-2.png
check-mark-gif-2.png
check-mark-gif-2.png
check-mark-gif-2.png
check-mark-gif-2.png

     Styrketræning
     Mange maskiner og frie vægte
     Cardio
     Døgnåbent
     Funktionel træning
     Personlig træner

check-mark-gif-2.png
fitness mand og kvinde

Fitness og motions-træning i Olympia fitnesscenter i Fredericia er for alle...

..uanset alder, køn, vægt, race og hvad forskelle der ellers er mellem mennesker. Det er det dejlige ved at træne med vægte og lave fysisk fitness træning generelt, alle kan styrke deres muskler næsten uanset hvilket stadie i livet de er i. Og jo ældre du er jo vigtigere kan man godt sige at fysisk træning i et fitnesscenter er, fordi man med alderen automatisk mister muskelmasse. Men hvis du starter tidligt med at træne fitness eller anden træning i et motionscenter eller fitnesscenter så kan du med tiden godt vedligeholde eller ligefrem genopbygge musklerne hvis du allerede er kommet op i alderen og har mistet muskelmasse. Derfor er det aldrig for set at komme i gang med at træne fitness eller styrketræning i et fitnesscenter.

 

I gamle dage (80’erne og 90’erne) var det meget populært, specielt i Olympia motionscenter og fitness i Fredericia, at træne bodybuilding, altså vægttræning i et fitnesscenter kun med fokus på at opbygge store muskler. Der var primært fokus på udseendet.


Det har ændret sig lidt, heldigvis kan man godt sige, fordi den slags træning med meget tunge vægte har tendens til at være hårdt for kroppen, specielt leddene tager ofte skade over længere tid, og ofte mangler der også konditionstræning i denne slags træning, hvorved kroppens muskler bliver overdimensioneret i forhold til lunge-kapaciteten.

Der er bestemt ikke noget galt med meget vægttræning men det er en sundhedsfordel at huske også at træne sin kondition, evt ved løb, cykling, svømning eller anden form fysisk aktivitet som får pulsen op og man bliver lidt forpustet. Og undgå meget tunge løft over lang tid.

En lidt mere moderne træningsform som mange fitnesscenter og mange motionscenter, inklusiv i Fredericia, er begyndt at tilbyde er Crossfit, forskellige former for funktionel træning og Pilates.

Her er en kort oversigt over de forskellige former for træning med vægte:

Vægttræning.

Dette er en generel betegnelse for træning med vægte. For det meste er dette dog den mest normale form for træning med vægte som udøves af folk som gerne vil strammes lidt op, komme i bedre form og have lidt større og mere tonede muskler, eller som bare vil holde sig i form.
Der løftes ikke meget tunge vægte da formålet ikke er at opbygge store muskler. Vægten holdes som regel mellem 60 til 80% af maksimum styrke og repetitioner mellem 8 og 12.

Mange fitnesscentre tilbyder denne slags træning, også Olympia Motionscenter i Fredericia.

Bodybuilding.

Her målet at opbygge så store muskler som muligt. Der løftes som regel meget tunge vægte, mellem 60 til 95% af maksimum styrke og repetitioner mellem 3 til 10 er normalt. Dog bruges der i bodybuilding mange forskellige metoder på at opbygge store muskler så der veksles og skiftes ofte mellem høj og lav maksimum vægt og mange og lidt repetitioner.
Der er ikke så mange fitnesscenter som udelukkende tilbyder bodybuilding, dog kan du i Olympia fitnesscenter i Fredericia godt træne bodybuilding.

Fitness.

Fitness er stort set magen til ‘vægttræning’. Tidligere blev det kaldt ’vægttræning’ og ’motionscenter’, nu til dags bliver det kaldet ’fitness’ og ’fitnesscenter’. Princippet er det samme, træning med moderate vægte og brugen af motionscykel eller løbebånd for at forbedre formen og få mere tonede muskler.

  

Crossfit.

Dette er en relativ ny form for træning som tog fart i ’90erne. Her trænes der med høj intensitet, mange forskellige øvelser og forskellige typer vægte. Det er en blanding af aerobics, calisthenics (træning med kun sin kropsvægt) og vægtløftning, hvilket træner både kondition, hurtighed, balance, stabilitet og styrke. Man kan sige at det er en meget brugbar træningsmetode da øvelserne ofte er taget fra stillinger og bevægelser som kroppen naturligt laver i dagligdagen.
Almindelig vægttræning er normalt målrettet én muskelgruppe af gangen, hvorimod man i crossfit træner flere muskelgrupper af gangen, det vil sige at én øvelse træner flere muskelgrupper på samme tid.
I Olympia Fitness og Motionscenter i Fredericia har vi et mindre område hvor der kan trænes Crossfit.

Funktionel træning.

Næsten det samme som crossfit. Crossfit er lidt en udbygning af funktionel træning. Almindelig traditionel funktionel træning stammer fra fysioterapien hvor denne blev brugt til genoptræning af patienter. Denne træning bygger på at kroppen er lavet til at bevæge sig, løfte ting, strække sig og være fysisk aktiv.

Vægtløftning.

Vægtløftning er nok den type vægttræning som de fleste kender. Her løftes der meget tunge vægte hvor formålet er at blive så stærk som muligt, stort set uden hensyn til udseendet af kroppen og konditionen. Typisk laves der fortrinsvis kun basisøvelser såsom squat, dødløft, clean and jerk og bænkpres.
Du kan godt træne vægtløftning i Olympia Fitnesscenter i Fredericia, vi har dog ikke.

Pilates.

Pilates var tidligere kun en form for genoptræning for skader, men er i dag et fuldt udviklet træningssystem som både genoptræner og styrker hele kroppen. Der er i træningen ofte fokus på core-øvelser som giver balance, stabilitet og styrke i hele kroppen. Ligesom i funktionel træning så træner øvelserne ofte flere muskelgrupper af gangen.